آشنایی با هلدر داخل تراش

آشنایی با هلدر داخل تراش

دستگاه تراش پرکاربردترین و مهم ترین ابزار در صنایع مختلف محسوب می شود. این دستگاه قابلیت تراش اجسام فلزی و غیر فلزی را دارد. روند استفاده از دستگاه تراش این گونه است که اجزای دستگاه با قدرت و سرعت تنظیم شده به چرخش در می آیند و عمل شکل دهی فلزات به وسیله براده برداری انجام می شود.

 

به طور کلی می توان گفت دستگاه تراش سطوح بیرونی و درونی قطعات را شیار داده و براده ها را از آن خارج می کند. همچنین قطعات مختلفی با استفاده از این دستگاه تولید می شود. در نهایت دستگاه تراش اینگونه بیان می شود که دستگاه تراش به طور ثابت در مکانی قرار گرفته و قطعات روی دستگاه می چرخد. این دستگاه در شکل دهی قطعات خودرو، ماشین آلات، لوازم خانگی و سایر محصولات به کار می رود؛ بنابراین امروزه دستگاه های تراشکاری پیشرفته ای به منظور شکل ‌دهی قطعات مختلف طراحی شده است. شرکت های مختلف در طراحی دستگاه تراش امکانات فراوانی قرار داده اند. چرا که با ایجاد این امکانات کار با این دستگاه راحت تر می باشد.

هلدر داخل تراش

معرفی هلدر داخل تراش

هلدر داخل تراش تجهیزاتی هستند که از آن ها به منظور نگهداری و نصب ابزار در تراشکاری استفاده می شود. هدف از ساخت هلر داخل تراش نگهداری انسرت و یا الماس تراشکاری است؛ که بدین وسیله شکل‌ها و زوایای مختلف قطعات را ایجاد می‌کند. هلدر داخل تراش با وظیفه نگهداری اینسرت در جهت شکل دهی و شیار دادن قطعات کار را برای صنعت گران راحت کرده است. این ابزار ساده به دستگاه تراشکاری وصل می باشد و به صورت موازی با قطعه مورد نظر حرکت می کند. با به حرکت درآمدن هلدر و قطعه براده های از آن خارج می شود. مشخصات فنی این قطعه ورودی و طول های آن می باشد.

هلدر داخل تراش با استفاده از کد گذاری مکانیزم گیرش این دستگاه را انجام می‌دهد. به طوری که مکانیزم گیرش در طول عمر هلدر تراش و دستگاه تراشکاری تاثیرگذار می‌باشد. در نتیجه می‌توان گفت جنس بدنه هلدر داخل تراش فلزی است و با طول و قطر مشخصی در دستگاه تراشکاری قرار دارد؛ بنابراین مقاومت بر انعطاف‌پذیری این ابزار بدین وسیله افزایش پیدا می‌کند.

 

حتما مطالعه کنید
الماس جوشی چیست؟

قطر هلدر داخل تراش ۸/۰ تا ۱ میلی متر است؛ قطر هلدر یکی از مهم ترین اجزای این ابزار می باشد؛ بنابراین قطر هلدر باید کوچکتر از قطر قطعه کار باشد. چرا که اگر کوچک تر نباشد، به دیوار های سوراخ آسیب می‌زند. طول هلدر داخل تراش اصولا می‌تواند ۳۲ تا ۴۵۰ میلی متر باشد. در نتیجه می‌توان گفت طول و قطر هلدر به نوع قطعه بستگی دارد. امروزه با پیشرفت صنایع انواع مختلف هلدر طراحی شده است؛ که در ادامه به آن می پردازیم.

 

انواع مختلف هلدر داخل تراش

هلدر تراشکاری معمولا در دستگاههای تراشکاری، فرزکاری و سی ان سی استفاده می شود. در سال‌های اخیر انواع مختلف هلدر با امکانات و ویژگی های متنوع طراحی شده است؛ بنابراین خرید و فروش این تجهیزات در بین صنعتگران رایج می باشد. از سوی دیگر از معروف ترین و پرکاربردترین هلدر انگشتی، هلدر تراش، هلدر فرز تی، هلدر بالنویز و هلدر  screw head می باشد.

هلدر انگشتی وظیفه تراشیدن و صاف کردن قطعات را دارد. به طوری که قطعات به وسیله ی هلدر انگشتی ظریف کاری و صافکاری می شود. این نوع هلدر نسبت به بقیه هلدرها کوچک تر می باشد.

یکی دیگر از انواع هلدر ها، هلدر کف تراش می باشد. این نوع ابزار هدف تراشکاری سطحی، برش و شیار کاری به وسیله اینسرت را دارد. هلدر کف تراش کاربرد فراوانی در صنایع قالب سازی، صنایع ماشین سازی و قطعه سازی را دارد. از سوی دیگر هلدر فرز تی به شکل تی انگلیسی است. این نوع هلدر وظیفه انجام شیار کاری چپ، راست و مستقیم را دارد. هلدر تی در ایران به کمبود مواجه شده است؛ چرا که این نوع هلدر در کشورهای آلمان و چک و… طراحی می‌شود.

 

حتما مطالعه کنید
هلدر تراشکاری

هلدر فرز بالنویز یکی از پیشرفته ترین انواع هلدر می باشد. چرا که این نوع هلدر بدون چرخاندن قطعه کار براده ها را از دستگاه خارج می کند. این هلدر به سر الماسی معروف است؛ در نتیجه می توان گفت ت این نوع هلدر در تعداد بسیاری طراحی و تولید می شود. به طور خلاصه می توان گفت این هلدر ها اگر چه ویژگی ها و کاربرد متنوعی دارند، اما پیروی یک الگوی ساختاری و طراحی می باشد. این ابزار علاوه بر کوچک بودن، تاثیر بسیاری در شکل دهی قطعات دارد.

انواع مختلف هلدر داخل تراش

ویژگی های هلدر داخل تراش

از مهم ترین ویژگی های این تجهیزات سرعت بخشی و افزایش طول عمر دستگاه تراش کاری، فرزکاری و دستگاه سی ان سی می باشد. یکی از امکانات هلدر ایجاد گیره در شیب منفی می باشد. این نوع امکانات قابلیت استقرار، مقاومت و دقت در اینسرت می شود. هم چنین گیره با شیب مثبت باعث ایجاد قابلیت خشن تراشی در سوراخ های بزرگ و متوسط می شود. بعضی دستگاه تراشکاری علاوه بر امکانات مثل هلدر داخل تراش، سیستم خنک کننده نیز دارد. سیستم خنک کننده در ترمیم و طول عمر دستگاه تراش و هلدر ها تاثیر گذار می باشد.

 

ویژگی های هلدر داخل تراش

نکات ایمنی در جهت استفاده از دستگاه تراشکاری

همان طور که می دانید، دستگاه تراش در کارگاه ها یا کارخانه ها در گوشه ای به طور ثابت قرار دارد. بنابر این صنعت گران باید نکات ایمنی را به منظور استفاده از این دستگاه رعایت کنند. در برخی موارد دستگاه تراش می تواند خطر ناک باشد؛ بنابر این برای کار با دستگاه تراش باید از روپوش کار و عینک استفاده شود و همچنین روپوش کار باید بدون استین باشد؛ چرا که ممکن است استین روپوش به دستگاه گیر کرده و موجب اسیب به دست ها شود. همچنین برای شکل دهی قطعات از هلدر های متنوع استفاده می شود که استفاده از هلدر کیفیت کار را افزایش می دهد.

 

حتما مطالعه کنید
الماس جوشی چیست؟

نکات اخر

به طور خلاصه می توان گفت دستگاه تراش با استفاده از هلدر داخل تراش در صنایع و کارخانه های خودرو سازی، تولید ماشین الات، ایجاد ابزار ها و دستگاه های مختلف به کار می رود. بنابر این با طراحی انواع هلدر داخل جوش به قطعات با کیفیت دست پیدا کرده ایم. به طوری که با ایجاد این نوع تجهیزات کار برای فرزکاران و تراشکاران راحت شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره و تماس مستقیم